Vän blir till ovän.

Man kan ju som alla vet ha olika typer av vänner; bästa vän, vän på arbetet, pojk-/flickvän, öl-vän, promenadvän etc.
Man respekterar sin vän oavsett vilken typ av vän det är, förutom en av ovanstående: pojk-/flickvännen.

Det är inte samma respekt vänner emellan när kärlek är inblandat och jag kan verkligen inte förstå varför..?
Anledningen må vara att känslor, som man (oftast) inte känner för andra vänner, är inblandade. Men borde man inte visa desto mer respekt då? Att någon känner något för en person som kan vara den finaste men ändå den farligaste känslan av de alla. Det borde väl räcka för att få tillräckligt med respekt. Fel!

Man kan, nästan alltid utan problem eller komplikationer, vid eller efter den första träffen vara ärlig och säga att det inte blir någon mer träff. Mycket enkelt, faktiskt.

Nästa steg (som förstås kan hända vid första träffen) ger tydligen helt andra följder; man har varit nakna, intima och könsorganen har mötts. Här slutar även en stor del av respekten. Då är det nämligen så att man inte alls, om känslor skulle försvinna eller dylikt, visar samma respekt och säger det. Att ej svara vid telefonsamtal, sms eller undvika personen som har haft träff med ens könsorgan är inte ovanligt.
Här försvinner vänskapen och istället för att tala direkt med personen som det gäller så vänder man sig bortåt, till sina andra typer av vänner. Man snackar, tänker och diskuterar ihop hur det kunde bli så. Men egentligen så har man ju bara en vän som kan svara på det, men den personen visar ingen respekt som ens andra vänner gör och orsaken är att dennes könsorgan har hälsat på ens eget.

För visst skulle man bara ringa upp en annan kompis om den har betett sig dåligt, svarat kort på ett sms eller undvikit en på stan? Man skulle ringa och fråga vad som står på och förmodligen bett om ett möte för att avdramatisera det hela. Man skulle inte ha väntat i två dagar för att få svar på ett sms som ändå visar sig göra en besviken. Nej, man skulle ringt upp eller ta första bästa buss till vännen.

Så finns ju alla dessa förbaskade "regler" som enligt mig bör undvikas. Jag säger inte att det har gått bättre för mig utan detta spel med orimliga regler, men det har heller inte gått sämre. Enda skillnaden jag känner är att jag gått rakryggad ur den "förstörda", glömda vänskapen av den enkla anledningen att jag var mig själv och gjorde som jag kände (med viss inverkan och stöd från övriga vänner).

Så mina vänner, oavsett typ av vän, var så vänliga och var en vän.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0